Istoric

Scurta istorie in date

In ultimele zile ale lui decembrie 1989 si primele zile ale lui ianuarie 1990 se contura marea schimbare fundamentala care ne-a „decis destinele” la scara nationala. M-am gandit atunci ca nu trebuie sa traim numai clipa, ci sa tinem seama de cerintele strategice ale viitorului. Era nevoie sa facem ca stiinta si tehnica sa reactioneze prompt si durabil. Reinfiintarea Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR) ca reprezentanta globala a inginerilor, a fost primul gand si – odata cu el – s-au nascut ideea si dorinta de a infiinta o Academie care sa fie un garant al dezvoltarii stiintelor ingineresti, de schimbare industriala radicala ceruta de conditiile ce se creau, pentru realizarea unei economii si societati moderne. Erau si sunt multi ingineri cu performante remarcabile recunoscute pe plan intern si international, care nu puteau sa beneficieze pe merit de un titlu de consacrare in tara lor, asa cum aveau bunaoara, agronomii si medicii. La sectia de Stiinte Tehnice din Academia Romana numarul membrilor era limitat, iar toate locurile ocupate. Pe atunci, opinia dominanta era ca Academia ce urma a se crea sa lucreze in complementaritate cu Sectia de Stiinte Tehnice din Academia Romana, cu o activitate similara acesteia. Reactiile negative din primele contacte cu unele „personalitati“ nu m-au descurajat si o perioada am cautat cai pentru gasirea unei rezolvari, cu toate ca sceptici erau la tot pasul. In prima discutie cu academicianul Gheorghe Buzdugan, presedintele Sectiei de Stiinte Tehnice a Academiei Romane, am fost placut surprins si impresionat de entuziasmul cu care a sustinut infiintarea unei Academii a Inginerilor. Multe discutii am avut cu presedintii Academiei Romane, in special cu academicianul Virgil Constantinescu, el insusi inginer, care, pe langa sustinerea initiativei, a propus intalniri repetate in scopul clarificarii obiectivelor, schimburi de idei privind pasii de urmat si cum sa fie numita Academia Stiintelor Ingineresti. Timpul trecea, iar incercarile de obtinere a unor avize preliminare au esuat initial si a fost nevoie de reluarea demersurilor, folosind o alta tactica bazata de data acesta pe un lobby sustinut. Dupa o vreme, s-au obtinut avize preliminare de la Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei si Academia Romana, care au permis trecerea la elaborarea statutului. Avizul Academiei Romane privind denumirea ,,Academiei de Stiinte Tehnice din Romania“ a fost precedat de unele controverse deoarece presedintele acestei institutii nu mai era acad. Virgil Constantinescu. In plus, aparuse o lege care restrictiona folosirea cuvantului „academie”. Prezentand argumente convingatoare, s-a obtinut avizul necesar de la Academia Romana, al carei presedinte era acad. Eugen Simion. Aprobarea Prezidiului Academiei Romane a fost semnata de acad. Marius Peculea, secretar general, la acea vreme. S-a trecut, de indata, la realizarea primei forme a statutului. Acest statut a fost analizat si definitivat impreuna cu acad. Radu Voinea, prof. dr. ing. Florin Tanasescu si prof. dr. ing. Mircea Petrescu, care s-au alaturat si au sustinut cu convingere crearea Academiei de Stiinte Tehnice din Romania. Odata definitivat statutul, s-au obtinut semnaturile membrilor fondatori, conform Legii nr. 21/1924. In sedinta membrilor fondatori din 17 octombrie 1997, s-a constituit Asociatia „Academia de Stiinte Tehnice din Romania“ (ASTR), s-a ales conducerea ei. Apoi au inceput demersurile pentru obtinerea personalitatii juridice, cu sediul in imobilul din bd. Dacia nr. 26 din Bucuresti, pus la dispozitie cu generozitate de AGIR. Tot AGIR prin Ordinul de plata nr.248/26.10.1997 a virat in contul ASTR suma de 10.000.000 lei pentru formarea patrimoniului social initial. Prin Sentinta civila nr.1216/11.12.1997 a Tribunalului Bucuresti – Sectia Contencios Administrativ – Civila, s-a obtinut personalitatea juridica a Asociatiei „Academia de Stiinte Tehnice din Romania“ ca organizatie autonoma, neguvernamentala, apolitica si cu activitate nonprofit. De atunci ASTR a functionat ducand la indeplinire obiectivele proprii, fiind recunoscuta si apreciata in tara si strainatate. Ca urmare, in luna octombrie 2006, ASTR a fost acceptata in EURO – CASE (European Council of Applied Sciences, Technologies and Engineering), alaturi de alte 21 de academii tehnice ingineresti din Europa. De la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci s-a obtinut certificatul de Inregistrare a marcii, nr. 63148, initial pentru o perioada mai scurta si care, apoi, a fost prelungit pana in anul 2014, cu nr. de inregistrare 63428. Prin Hotararea de Guvern nr. 807/21.06.2006, ASTR a fost recunoscuta de utilitate publica. Inca din 2004, s-a nascut ideea ca interesele noastre ar fi mai bine reprezentate prin desfiintarea Asociatiei „Academia de Stiinte Tehnice din Romania“ si infiintarea, prin lege, a Academiei de Stiinte Tehnice din Romania. Din pacate, ne-am decis cu oarecare intarziere sa actionam si ca in toate situatiile cand nu se trece la fapte si se amana, lucrurile s-au complicat. La inceput, printr-o tatonare timida, urmata de o activitate indelungata si complexa, care a durat aproape 4 ani, si in care am fost total implicat. S-a apelat si am gasit intelegere la inginerii din Parlamentul Romaniei din toate partidele politice in legislatura 2004-2008, astfel incat s-a avansat o initiativa parlamentara pentru infintarea Academiei de Stiinte Tehnice din Romania, ca for de consacrare stiintifica la nivel national a personalitatilor din domeniul ingineriei, de dezbatere si initiativa pentru promovarea si dezvoltarea cercetarii, creatiei tehnice si a invatamantului ingineresc, prin reorganizarea Asociatiei „Academia de Stiinte Tehnice din Romania“. Intocmirea proiectului de lege si obtinerea avizelor de la ministere si de la Academia Romana, modificarea repetata a acestuia, in functie de avize, a reprezentat o activitate indelungata si laborioasa. Discutarea legii in Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport de la Senat din data de 16.10.2007, am participat impreuna cu dl academician Radu Voinea. Aprobarea in plen a Senatului s-a facut la data de 17 octombrie 2007. Din motive greu de inteles pentru mine, poate si pentru alti membri ai Academiei – care se interesau de stadiul in care se afla legea – discutarea ei in Comisia pentru Invatamânt, Stiinta, Tineret si Sport de la Camera Deputatilor a avut loc la 17 septembrie 2008 dupa multe si repetate insistente. Si la aceasta discutie am participat impreuna cu dl academician Radu Voinea. Discutarea si aprobarea legii in plenul Camerei Deputatilor au avut loc la 8 octombrie 2008, iar promulgarea Legii nr. 230/2008 de catre presedintele României s-a facut la 30 octombrie 2008 (v.cap.3) si a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 748/05.11.2008. Nu s-a putut obtine prevederea, prin lege, ca ASTR sa fie ordonator principal de credite, si, in aceasta situatie – desi dorinta noastra era sa fim finantati prin bugetul Academiei Romane – de data aceasta nu am gasit intelegere. Am gasit intelegere, insa la Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica (ANCS), prin al carei buget am fost subventionati, asa cum este prevazut la art. 29 din legea de infiintare a ASTR. Conform prevederilor legii, statutul ASTR trebuia aprobat printr-o hotarare de guvern, in 60 de zile de la publicarea ei. Cu toate ca statutul a fost redactat si aprobat de Adunarea Generala a ASTR la 19.11.2008, obtinerea avizelor de la Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica, Ministerul Educatiei Cercetarii si Inovarii (M.I.C.I), Ministerul Muncii Familiei si Protectiei Sociale, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti si a Colectivului de specialitate de la Autoritatea Nationala pentru Cercetare, a Comisiei de Dialog Social de la Nivelul M.E.C.I., a Comisiei de specialitate a Consiliului Economic si Social (CES), precum si a Plenului CES, a durat foarte mult, astfel ca statutul a fost aprobat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial nr. 380/04.06.2009. Cum s-a putut vedea, a fost o activitate caracterizata prin perseverenta, pentru fiecare aviz fiind necesare insistente pentru initierea discutiilor, discutiile propriu-zise si modificarile conform observatiilor fiecarui organism in parte. Schimbarea guvernului odata cu noua legislatura 2008-2012, dupa promovarea legii si aparitia crizei economico-financiare, a creat o oarecare ingrijorare care a fost depasita cu succes, deoarece am beneficiat si de sprijinul MECI, prin implicarea directa a conducerii ministerului si, mai ales, a secretarului general Gheorghe Asanica. In paralel cu activitatea de alcatuire si aprobare a statutului de catre Guvernul Romaniei, s-a lucrat la pregatirea bugetului academiei, care a fost prevazut distinct in cel al MECI, respectiv al ANCS, pe anul 2009 si aprobat de Parlamentul Romaniei. Cu toate ca in legea de infiintare si functionare, la art. 30, este prevazut ca organele administrative teritoriale sprijina ASTR prin acordarea de spatii necesare functionarii in bune conditii, cu toate demersurile facute de noi pana in prezent, la Secretariatul General al Guvernului, nu am primit un raspuns favorabil, desi in Palatul Societatii Politehnice din Calea Victoriei 118, Bucuresti au fost spatii libere pe care le-am solicitat si care, in final, s-au acordat altor institutii. Fata de activitatea viitoare a ASTR, spatiul pus la dispozitie de AGIR, nu este cel mai corespunzator. Vom insista pentru obtinerea altui spatiu mai bun. In lege, la art. 29, este prevazut ca fondurile necesare functionarii ASTR se asigura din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat, veniturile proprii depinzand de fiecare dintre noi, prin activitatile pe care trebuie sa le desfasuram, prin donatii, sponsorizari si prin alte bunuri. Pe baza Legii nr. 230/2008, a statutului si a experientei de 12 ani, s-a redactat regulamentul de organizare si functionare al ASTR aprobat de Adunarea Generala din 23 iunie 2009. La aceasta Adunare Generala a fost aleasa conducerea ASTR si tot atunci au fost validate si conducerile sectiilor si filialelor. De la 23 iunie 2009, Academia de Stiinte Tehnice din Romania, o instanta nationala competenta in materie de stiinte tehnice creata, in urma unor dezbateri pasionante si indelungate, si care constituie un impuls pentru cresterea rapida a potentialului stiintific, un izvor de fapte si idei, a inceput sa lucreze dupa Legea 230/2008. Prin Ordonanta de Urgența nr. 79 din 2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetarii, s-au suprimat fondurile ce se primeau de la Bugetul de Stat pentru buna funcționare a Academiei și pentru plata indemnizatiilor membrilor. Academia a funcționat din venituri proprii, foarte reduse, pana in data de 2 iulie 2013, cand Parlamentul Romaniei a adoptat Legea 2015, care a anulat Ordonanța de Urgența 79/2010. Ca efect al acestei noi Legi primim o suma de bani de la Bugetul de Stat care impreuna cu venituri proprii creaza posibilitatea funcționarii Academiei, dar nu si acordarea de indemnizatii. Ne-am ales si exercitam o profesie, care mai mult decat oricare alta isi are radacinile adanc infipte in istorie, iar adevarurile simple si, in acelasi timp, profunde, pe care se intemeiaza orice act ingineresc sunt, in permanenta, izvor de progres, de civilizatie, de prosperitate. Daca vom aseza orice demers ideatic si actional in matca onestitatii si vom evalua cu rigoare trecutul nostru mai apropiat si mai indepartat vom dobandi noi resurse sufletesti, de energie creativa pentru a face fata  actualelor si viitoarelor provocari ale lumii in care traim. Astfel, zi de zi, vom avea, mereu, temeiuri mai puternice de a ne intari credinta in tot ceea ce reprezinta cauze pentru care merita sa lupti si care justifica, pe deplin, mandria de a fi raspuns competent imperativelor timpului.

Mihai Mihaița Presedinte

ro_RORomanian